Mabaruma & Rehab Week - Reisverslag uit Mabaruma, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu Mabaruma & Rehab Week - Reisverslag uit Mabaruma, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu

Mabaruma & Rehab Week

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

30 Juni 2011 | Guyana, Mabaruma

Het is al juni, gek hoe de tijd vliegt. De zomer is begonnen. Het is langer licht. Zelfs hier in Guyana. Spijtig genoeg hier is in juni meer regen dan zon. Regen koelt niets af in Guyana, het maakt vaak alles nog drukkender en het lijkt of je nog meer zweet, door de luchtvochtigheid. Na maanden voorbereiding kon ik eindelijk beginnen met mijn project voor Community Health Workers (CHW). Omdat er in de regio’s weinig Rehab Centres zijn, proberen we CHW te trainen in het herkennen van kinderen met beperkingen in hen gemeenschap. Hiervoor hebben we een Assessment Kit gemaakt met materiaal en speelgoed.
De eerste workshop in deze reeks hebben we gehouden in Mabaruma, regio 1. Niet alleen hebben we een workshop gehouden, maar we hebben ook schoolscreenings gehouden. Samen met Sarah (OT), Shaine (Early ID), Candace (SLT), Sonia (RA) en Bonita & Stacy (RA students). We verbleven in Broomes guesthouse, met een mooi zicht over Kumaka. Mabaruma is heuvelachtig en enorm groen. Geen elektriciteit tijdens de dag, enkel van 5-11u ’s avonds. Met de schoolscreenings kunnen we weer veel van de omgeving ontdekken. En het ziekenhuis had ons de ambulance tot beschikking gesteld om ons naar een aantal scholen te brengen. Natuurlijk werd de ambulance terug geroepen en zaten we daar in een schooltje met de volgende school toch ongeveer 5 km verder (heuvel op en af en op). Mooie omgeving, mooie wandeling. Maar dat om 12 uur ’s middags in de hete zon, is toch niet zo vanzelfsprekend. Zeker niet met een aantal Guyaanse collega’s die niet zo van “exercising” houden en om de 5 minuten vragen: hoe ver nog? En dan natuurlijk het antwoord van Dexter (RA in Region 1): Just now, around the corner! Wat natuurlijk altijd blijkt dat het niet om de hoek is maar toch nog zeker een hoek verder.

Na Mabaruma was het Rehab Week. Dit jaar was het thema “Making Rehab Services more visible in the community”. Op maandag weer een hele morgen op de straathoek gestaan om flyers uit te delen en uitleg te geven over Rehab. Dinsdag heb ik in de Botanical Gardens een boom gepland en woensdag heb ik enorm veel flyers uitgedeeld in de Public Hospital.
Vrijdag was het de funday en we zijn met bijna alle rehab medewerkers naar Splamshmin’s Eco Park geweest. Spelletjes gespeeld, veel gebabbeld en gegeten plus gezwommen in de black water creek. Zaterdag eindigde Rehab Week met Culture Fest en Karaoke. Voor de culture fest moest de Speech Department snacks uit Azië voorbereiden. En ik heb gezongen voor de karaoke! Son of a preacher man van Dusty, alleen. En Waterloo van Abba, met alle ‘white girls’ (i.e. Sarah, Fiona & Samantha).

Juni eindigde met nog een laatste theoretisch examen voor de Rehab Assistant Trainees, waar ze allemaal gelukkig genoeg in slaagden.

• 11 Juli 2011 - 06:40

Bieke:

Hey Marij, amai dat waren nog eens een paar verslagen! Klopt het dat je over 31 dagen terug bent?????!!!! Zo snel al hihi, tis precies of je net vertrokken bent. Kom maar snel terug! Groetjes,