In country training - Reisverslag uit Georgetown, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu In country training - Reisverslag uit Georgetown, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu

In country training

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

20 Augustus 2009 | Guyana, Georgetown

Als het regent, dan regent het goed en staan de straten onder water. Momenteel is het geen regenseizoen, maar dat wil niet zeggen dat er geen bui kan vallen. Zeker als er stormen zijn in de Cariben. Georgetown ligt onder zeeniveau, dat wil zeggen dat het ook heel snel onderloopt met water. Gelukkig zijn de meeste huizen hierop voorzien en bestaat de benedenverdieping enkel uit een garage en/of hal en wordt er gewoond op de bovenverdiepingen. De winkels en markten daarentegen lopen meteen blank.

Het is nu woensdag en ik ben hier nu ongeveer een week. Het is hier heel warm en overdag moet je dus best niet te veel rondlopen in de zon. De gemiddelde temperatuur ligt hier telkens rond de 30-35°C.
Ik ben nu bezig met een in-country training (ICO), dat houdt in dat we allerlei informatie krijgen over wat VSO allemaal in Guyana probeert te verwezenlijken maar ook informatie over de gewoonte van de Guyanezen en over het Creools. Op zaterdag zijn we bv. naar de markt geweest: de Stabroek Market en Bourda Market! En de belangrijkste winkels hebben we toen ook bezocht. Zondag was het rustdag en dan zijn we naar een hotel hier in de buurt geweest waar we konden zwemmen in een zwembad. Met als gevolg dat ik (door niet goed in te smeren) op een aantal plekken verbrand ben. ’s Avonds zijn naar een potluck geweest. Dit komt er op neer dat de VSO’ers die er al zijn allemaal eten maken voor ons en dat we iedereen leren kennen. Daar heb ik voor de eerste keer in mijn leven vuurvliegjes gezien.!

Maandag en dinsdag hebben we heel de dag training gehad. Inge, mijn program manager, heeft me meer uitleg gegeven over mijn werk dat ik zal moeten doen en vooral hoe de plaatselijke gewoonte zijn op het werk. Mensen zijn hier heel formeel op het werken en ze kleden zich ook heel netjes (dus geen topjes, shorts en teenslippers tijdens de werkuren). Ze heeft me ook meer uitleg gegeven over mijn woonplaats: de eerste maand ga ik met Sarah samenwonen en dat appartement heb ik al gezien op de potluck. Na een maand krijg ik mijn eigen appartement, waar Hannah (de huidige logo) nu nog woont.
Vandaag hebben we een daguitstap gemaakt naar een riviertje waar je kan zwemmen. Daar zag het water zwart, door de mineralen e.d. die er in zitten. Het leek of je in thee aan het zwemmen was. Spijtig genoeg is het rond de middag heel hard beginnen te regenen. Dan zijn we maar terug naar Georgetown gegaan om te ontdekken dat daar de rioleringen overlopen. In de namiddag ben ik een gsm gaan kopen, dus nu ben ik ook bereikbaar op: +592 667 65 46.

Omdat ik hier niet veel foto’s kan oploaden heb ik ook een plaats aangemaakt op google waar je meer foto’s kan zien: http://picasaweb.google.be/Rijkemieke/FirstImpress


  • 20 Augustus 2009 - 00:08

    Peter :

    Mooi, die eerste indrukken. Warmte en regen kennen we in Hanoi ook. Dat was wel even wennen. Prachtige foto's! Als ik die zie en jouw verhaal hoor, denk ik dat er nog genoeg interessante landen zijn om een kijkje te nemen. Geniet ervan

  • 20 Augustus 2009 - 10:00

    An:

    Tof dat je daar al goed beland bent. Volop het land aan het ontdekken precies. Leuk.

    In België (kempen) is het vandaag (en gisteren) 36-37°! Dus we kunnen even van de hitte meespreken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 24 Juni 2009
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 47616

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2009 - 11 Augustus 2011

Logopediste in Guyana met VSO

30 November -0001 - 30 November -0001

Vorige reizen

Landen bezocht: