Eerste indrukken - Reisverslag uit Georgetown, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Georgetown, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

15 Augustus 2009 | Guyana, Georgetown

Eerste dagen in Guyana

De vlucht naar hier was erg lang met de vele overstappen in Londen en New York. Maar ik ben er geraakt. Bleek dat er op mijn vlucht nog 3 andere VSO’ers zaten. Iemand van het VSO kantoor is ons komen ophalen en alles is vlot verlopen.
Op de weg van het vliegveld naar Georgetown hebben we al een aantal bezienswaardigheden kunnen aanschouwen: het cricketstadion, de plaatselijke bierbrouwerij Banks en de rumdistilleerderij. De lucht rook er naar pure rum. In Georgetown zijn we langs de Stabroek Market gereden, langs het grootste houten gebouw ter wereld: de Saint George Cathedral, langs het stadhuis en langs het house of parliament. Kortom we hebben al een kleine sightseeing gehad.
We hebben kennisgemaakt met de plaatselijke medewerkers van VSO en natuurlijk hebben we ook onze broodnodige slaap kunnen inhalen.
’s Avonds zijn we naar de bar geweest die recht tegenover onze Guesthouse ligt om het plaatselijke bier te proeven. Naar het schijnt helpt alcohol tegen een jetlag :-D

Op vrijdag bij het ontbijt hebben we kennis gemaakt met de VSO’ers die ’s nachts zijn toegekomen. We zijn nu met 14 mensen om volgende week de training te doen. Dus we moeten ook kamers delen. We zijn een heel bont internationaal gezelschap ( 5 Britten: Jane, Cate, Jenny, Dan en Gillian, 3 Filippijnen: Olivia, Merlyn en Ariel, 1 Amerikaan: Matt, 1 Canadees: Stan, 1 Australische: Sandra, 1 Finse: Ruusa, 1 Nederlandse: Sarah en ik) van alle leeftijden.
Vandaag heb ik ook voor het eerst een wandelingetje gemaakt door de stad. We zijn naar de het strand gewandeld (Sea Wall). De zee is hier niet echt aan te raden om te zwemmen, qua vervuiling. Op andere plaatsen aan de kust is het normaal gezien wel zwembaar. We hebben al kennis gemaakt de plaatselijke rijcultuur. Dat is zoals verwacht nogal heel chaotisch en aan de verkeerde kant!
Over het algemeen zijn de mensen redelijk vriendelijk. De meeste mannen (vooral als ze in groep zijn) fluiten en roepen ons na. Blijkbaar is dat hier erg de gewoonte en moet je dat gewoon negeren.
We hebben al een eerste training gehad over veiligheid en gezondheid. Heel “leuke” informatie over dengue en filariasis.
Het eten is hier tot nu al redelijk lekker. Ze zorgen ervoor dat er vis is en veel groenten. Ik heb zelfs al rijst met bonen gegeten. Zonder zo’n bonensaus is het best te eten.
Algemeen is het hier heel warm en vochtig. Ik hoop dat ik snel kan acclimatiseren.

• 15 Augustus 2009 - 14:14

Peter De Vries:

Fijn om te horen dat je goed en veilig bent aangekomen. En met die brouwerij en distilleerderij in de buurt kom je wel een keertje over die jetlag heen. Geniet van je ICO

• 17 Augustus 2009 - 14:46

Sarah Costers:

Succes daar!En niet te veel terugfluiten naar de mannen daar, hé:-)

• 18 Augustus 2009 - 08:16

Greet Kennis:

Hallo Marijke,
    Ik ben blij dat je goed bent aangekomen en hopelijk ben je vlug aangepast aan de plaatselijke gewoontes en het klimaat. Omdat ik bij je afscheid niet thuis was, wens ik je bij deze het allerbeste en heel veel succes met alles was je ginder gaat doen! We zullen je verhalen zeker volgen. Vele groetjes van mij en natuurlijk ook van Paul, Lukas & Lisa

• 18 Augustus 2009 - 18:12

Jeannine Van Cleuve:

Lieve Marijke,
    Ik ben blij dat je daar
    met een mooi groepje bent,zoveel verschillen,
    daar zal je wel veel
    indrukken opdoen.
    Ik zal bij adventure eens
    navragen of ze een produkt hebben om op je
    kleren te spuiten, tegen die muggen daar,want Deet op je huid smeren
    elke dag is toch ook niet
    alles.Hier in Vlaanderen
    hebben de kinderen met
    andere insekten af te re-
    kenen,nml luizen.
    Veel liefs,Mama