Dengue - Reisverslag uit Georgetown, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu Dengue - Reisverslag uit Georgetown, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu

Dengue

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

22 Februari 2010 | Guyana, Georgetown

In mijn laatste bericht had ik het over de griep en over het feit dat het gelukkig geen malaria of dengue was. Nu, dat had ik mooi mis. Het was wel degelijk dengue of ook wel de knokkelkoorts. Makkelijk te verwarren met de griep, maar het duurt langer en is wat zwaarder te verdragen.
Dengue is een virale infectieziekte die voornamelijk wordt overgebracht door beten van de muggensoort Aedes aegypti. Deze mug, die behalve dengue ook nog andere ziekten kan overbrengen, is te herkennen aan zijn zwart-wit gestreepte pootjes (vandaar ook de benaming tijgermug). Symptomen zijn plotse koorts (tot 41 graden), met zware hoofdpijn, pijn in gewrichten en spieren, en soms een uitslag (gelukkig had ik geen uitslag). De behandeling is alleen symptomatisch en ondersteunend. Je moet voldoende drinken, en eventueel extra vocht krijgen via een infuus als dit niet lukt. Er bestaat geen vaccin en ook geen medicatie tegen dengue.
Wat er gebeurt als je niet genoeg drinkt? Dan val ja flauw! Zoals ik zo leuk heb mogen meemaken, sindsdien loop ik dan maar rond met een flesje water. Geen 2 keer.
De klassieke dengue duurt na een korte incubatieperiode (minder dan 10 dagen) ongeveer 6-7 dagen, met een kleine koortspiek tegen het eind. En net deze periode dacht ik dat ik gewoon de griep had. Met als gevolg dat ik dus ook ben blijven doorwerken, behalve op de dagen dat de koorts te zwaar werd. Ik heb zelfs nog een coaching visit gebracht aan Linden voor 2 dagen. Maar ik bleef maar moe en mijn spieren bleven maar pijn doen. Dus dan toch maar naar het ziekenhuis en gevraagd voor een bloedtest. Bleek dus dat ik al bijna 2 weken rondliep met dengue. En net deze periode is het besmettelijk. Hopelijk heb ik niemand besmet. Van de dokter heb ik dan een week rust gekregen, die ik volledig heb benut aan slapen.
Want de week erop moet ik uitgerust en terug iets of wat gezond zijn, want ik ga de Kaieteur overland tour doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 24 Juni 2009
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 47589

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2009 - 11 Augustus 2011

Logopediste in Guyana met VSO

30 November -0001 - 30 November -0001

Vorige reizen

Landen bezocht: