Bartica, Halloween & Diwali - Reisverslag uit Georgetown, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu Bartica, Halloween & Diwali - Reisverslag uit Georgetown, Guyana van Marijke Huybrechts - WaarBenJij.nu

Bartica, Halloween & Diwali

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

05 November 2010 | Guyana, Georgetown

Het is weer eens tijd voor een update. De laatste tijd ben ik voornamelijk hard aan het werk geweest: de usuals. Lesgeven aan Rehabilitation Assistant Trainees, nog steeds in het ziekenhuis en het rehab centre en we zijn ook weer gestart in de Special Needs schools.
Ik ben ook een week naar Bartica geweest om een workshop over Special Needs te geven samen met Jenny en Kane. Kane is een Australiër die als VSOer in Bartica werkt voor het Ministry of Education.
Het was een enorm aangename 2-daagse workshop met gemotiveerde leerkrachten die meer wilden weten over Speciale Needs en hoe er mee omgaan in de klas. De meeste leerkrachten wonen en werken in zeer afgelegen gebieden, waar je enkel met een boot kan geraken. Ze werken daar vaak als enige leerkracht voor een klas van 40 kinderen. Veel leerkrachten zijn niet getraind. In Guyana kan je recht van het middelbaar onderwijs komen en meteen beginnen werken als leerkracht! Geen training, geen aandacht voor hoe les te geven, of hoe om te gaan met kinderen die speciale aandacht verdienen. Leerkracht zijn hier is een echte roeping want het verdiend vaak heel weinig (ongeveer GYD 30 000 = iets meer dan € 100) er is weinig materiaal voor handen en ze moeten werken met enorm grote klassen. De kans dat je als leerling een geweldige leerkracht aantreft is dus heel klein. Elke workshop voor leerkrachten is dus erg hard nodig!

Eind oktober is er naar goede gewoonte een Halloween feestje. Deze keer niet bij Cookee, maar hier in Croal street. Sinds een maand heb ik een nieuwe buurman, Rabendra. Hij is een ergotherapist van India. En aangezien hij niet aangekomen is met de rest van de nieuwe VSOers was dit Halloween feestje een manier om hem andere vrijwilligers te leren kennen. Kleine opkomst maar een leuke avond en bijna iedereen was verkleed. Dit jaar was het voor mij creatief zijn met mosquitonet en nagellak met als resultaat: corps bride.

Op 5 november is het Diwali (Divali of Deepavali). Dit is een van de belangrijkste feesten in het hindoeïsme en vindt zijn oorsprong in India. Het woord is afgeleid van het Sanskriet dipavali, dat een rij lichtjes betekent. De olielampjes, Dipa, traditioneel een kleigebakken lamp, Diya of Dia, met katoen wattenlontje en geklaarde boter (ghee). Tijdens het feest worden dan ook door het huis en op de erven lichtjes aangestoken. Divali, ook bekend als Lichtjesfeest, wordt symbolisch bedoeld als “de overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid over de onwetendheid”.
Het vieren van dit feest gaat gepaard met het dragen van nieuwe kleren en het nuttigen van zoetig eten. Divali is een vrolijk feest en wordt vaak gevierd in gezinsverband. Het is een feest voor iedereen, voor jong en oud, man en vrouw, arm en rijk. Divali wordt gevierd om het licht te verwelkomen in het leven. Licht wordt namelijk altijd geassocieerd met succes en hoop.
Hier in Guyana wordt de dag voor Diwali een motorcade gehouden. Dit is een parade van auto’s en vrachtwagens versierd met lichtjes en veel traditionele Indische muziek. Heel Georgetown trekt dan naar de Sea Wall om daar naar de motorcade te kijken, vuurwerk af te steken en veel te drinken. Dus vandaag wens ik jullie allemaal een "Shubh Diwali'.

• 12 November 2010 - 19:33

Sinead:

wow, leuk om te zien dat je in Bartica was!
    ik ben half guyanees en me moeder is in bartica geboren. hoe is het daar?

• 06 December 2010 - 19:13

Helga Hoeymans:

Hallo Marijke,
    We waren naar "De andere beurs" in Wuustwezel waar we jullie ma hebben ontmoet die lekkere pompoengelei aan ons verkocht om zo met de opbrengst jou te steunen
    Veel succes met je knappe uitdaging in Guyana
    Het is keilekkere gelei en zo hebben we jou een heel klein beetje kunnen steunen hé!
    Groetjes

• 06 December 2010 - 20:56

Anke:

Beste Marijke,

Jij kent mij niet, maar ik kreeg een blaadje met de URL van uw blog op, op de geschenkenbeurs van Oxfam dit weekend. Jouw mama stond daar met een mandje pompoenconfituur.

Het viel me direct op dat je een logopediste bent. Ikzelf studeer ook logopedie & audiologie in Antwerpen.

Alvast erg veel succes nog daar! Onze pot confituur staat in de ijskast!

Anke x